Twoja przeglądarka jest przestarzała i nie kompatybilna z najowszymi standardami.
Zalecane jest użycie alternatywnej przeglądarki niż Internet Explorer.
Pobierz Pobierz Pobierz Pobierz Pobierz

Aktualności

Układ ratalny ZUS

Publikacja: 26 kwietnia 2019, Kategoria: Działalność gospodarcza, KADRY PŁACE, RACHUNKOWOŚĆ

Przedsiębiorca, który zalega ze składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, może złożyć tzw. wniosek o układ ratalny ZUS, a więc rozłożenie zaległości na raty. Na taki krok może zdecydować się każdy właściciel firmy, która znalazła się w finansowych tarapatach. Raty nie są jedynym rozwiązaniem. Możliwe jest również odroczenie płatności lub ulga w spłacie należności z tytułu składek.

Gdy w firmie pojawią się trudności w bieżącym opłacaniu składek pomocne może być odroczenie terminu płatności składek, czyli mówiąc prościej – możliwość zapłacenia ich później. Z wnioskiem o odroczenie terminu płatności składek przedsiębiorca musi wystąpić najpóźniej przed upływem ostatniego dnia terminu płatności danej składki. Jednak, – co istotne – odroczenie może dotyczyć więcej niż jednej składki. Po złożeniu wniosku w tej sprawie ZUS nie nalicza firmie odsetek i cierpliwie czeka, aż ta „stanie na nogi”. Pobierana jest tylko opłata prolongacyjna naliczana do nowego terminu płatności odroczonej składki.

Gdy dług już urósł wtedy warto wystąpić o układ ratalny. Po jego podpisaniu ZUS zamraża naliczone już odsetki i nie powiększa już ich kwoty. O ulgę w spłacie mogą ubiegać się obecni i byli płatnicy składek, a także osoby, na które ZUS przeniósł odpowiedzialność za cudze zobowiązania, np. spadkobiercy. Warunki spłaty określane są w umowie i uzależnione od środków, jakie zobowiązany może przeznaczyć na spłatę długu. Układ ratalny pozwala przedsiębiorcom na uporządkowanie jego sytuacji. Jeżeli raty są płacone terminowo i w ustalonej wysokości oraz reguluje się bieżące składki, przedsiębiorca ma możliwość uzyskania zaświadczenia o niezaleganiu o opłacaniu składek, które jest potrzebne m.in. w postępowaniu przetargowym. Gdy umowa jest realizowana ZUS nie podejmuje też działań zmierzających do wyegzekwowania należności, a dotychczas prowadzone postępowanie egzekucyjne zawiesza. Do składek objętych ulgą nie nalicza się odsetek, w ich miejsce pobiera się natomiast opłatę prolongacyjną. Wnioski o rozłożenie zadłużenia na raty można składać elektronicznie przez profil PUE, pisemnie, bądź ustnie – do protokołu. Zakres dokumentów, jakie należy dołączyć do wniosku zawsze ustalany jest indywidualnie i zależy od rodzaju prowadzonej działalności oraz formy opodatkowania.


zapisz się do newsletter’a
Będziesz otrzymywał istotne informacje na temat zmian w prawie podatkowym
oraz promocji naszych usług